★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT

Trygge køb - 60 dage fortrydelsesret

GRATIS FRAGT OVER 499 KR*

Bliv medlem og få 500p i velkomstbonus

Log ind

BLACK WEEK 10-70% rabat på næsten alt*

Inspiration & Tips/Reportage/Make a statement med Byon - varemærket som sætter farve & form på vores hjem
Billede som viser Beatrice Lindgren, Creative Director på Byon sammen med Lori skålen i lyseblå og Lori vasen i koboltblå.

Make a statement med Byon - varemærket som sætter farve & form på vores hjem

Uventet, legesygt og farverigt - sådan kan man beskrive det svenske mærke Byon som gang på gang overrasker med nye, legende design, uforventede farvekombinationer og spændende blikfangere. Byon kan med små detaljer skabe et hjem med en stor personlighed og lære os at vove lidt mere. I en samtale med Beatrice Lindgren, Creative Director, lærte vi mere om mærkets fremgangsrejse som startede med en omtalt gepard.
Onsdag d. 7. august 2024
Del artiklen

Et varemærke uden for boksen

Byon er et svensk mærke som de seneste par år har taget designverdenen med storm. Med sin legende sans for farver, former og produkter der konstant overrasker, er det blevet et mærke der fanger vores opmærksomhed med hver nye kollektion. Her er et mærke der tænker ud af boksen og med sine mange indflydelser har skabt sit eget univers, fyldt med farve- og formglæde, hvor alle er velkomne.

- Vi plejer at sige at Byon er et "internationalt mærke fra Sverige", mange taler om skandinavisk design, og det elsker vi, men vi synes det er fedt at få den sydeuropæiske følelse ind i farver og former, siger Beatrice Lindgren, Creative Director.

- Visionen har altid været den samme, at gøre det som ingen andre gør, med farver, legesyge og uventede produkter, forklarer Beatrice som med stor passion beskriver brandets rejse fra et lille engrosfirma til et blomstrende designbrand med kunder over hele verden.

Portræt af Beatrice Lindgren, Creative Director for Byon.

Beatrice Lindgren, Creative Director hos Byon.

Geparden som var gennebruddet

Byon er nu kendt for sine statement-produkter og har formået at tiltrække sig stor opmærksomhed med hver nye kollektion med sine unikke produkter der byder på uventede detaljer, nye farvekombinationer og taktile materialer. Men gennembruddet, ja det startede med en kontroversiel gepardvase.

- Gepardvasen var gennembruddet for Byon, den skabte en øjeblikkelig reaktion, og kollegerne syntes at det var lidt af en joke, siger Beatrice og griner.

- Vi gjorde det alligevel, og jeg vil sige at det var startskuddet til vores brandrejse og de succeser der er fulgt, fortsætter Beatrice.

- Siden da er vasen blevet efterfulgt af flere succeser som Pompom-puden, Calore-lanternerne og Shell-serien.

Make a statement - små detaljer med stort indtryk

For Byon er det vigtigt at dit hjem føles som dig, at det viser hvem der bor der, og hvad de kan lide - og det er gennem detaljerne at du kan se det. Statement pieces er blevet lidt af mærkets signatur, og det er altid spændende at se hvilken ny "gepard" der dukker op næste gang. Bag hver kollektion og hvert design ligger der et solidt arbejde, som foregår i deres eget studie.

- Vi er et lille, fantastisk team som arbejder tæt sammen i vores studie, og vi har valgt at arbejde meget selvstændigt for at finde den røde tråd i det vi gerne vil lave, forklarer Beatrice.

- For hver nye sæson starter vi altid med at sætte farverne. Det er ikke altid en helt ny farvepalet, men vi arbejder altid med vores ikoniske farver som er koboltblå "power blue" og så rød, grøn og en neutral base bestående af hvid, beige og sort, som går igen på mange af vores produkter. Til hver nye kollektion arbejder vi som regel med en, nogle gange to kollektionsfarver som vi styrker lidt ekstra, og som er synlige i materialer fra os, fortsætter Beatrice.

- »En anden vigtig del af vores designproces er at samle inspiration, og da jeg selv kommer fra modebranchen er mange af vores produkter inspireret derfra, både hvad angår farver og former.

- En stor inspirationskilde til vores produkter som jeg tror mange kan se er Sydeuropa og den arkitektur der for eksempel findes i Italien, vi har lysestager der er inspireret af de romerske søjler, der er muslinger og citroner, meget af inspirationen får jeg og min kollega Josefin Låstbom, Purchasing Manager, gennem rejser og der ligger en stor passion bag alt hvad vi gør.

- Når det gælder statement pieces eller "eye catchers" som vi kalder dem, lancerer vi som regel en eller to pr. kollektion sammen med andre nyheder og vores kernesortiment. Men selv om det er produkter der skiller sig ud, har vi altid en idé om, at de skal kunne leve videre i sortimentet.

- Det samme med farverne, hvis du køber et nyt produkt, kan du være sikker på, at det kan kombineres med noget fra de tidligere kollektioner.

Festlige mandagsbuketter, uventede farvekombinationer & maksimeret borddækning

I et hjem der skal føles som dig skal der også være plads til at turde udfordre det traditionelle, som f.eks. at skifte fredagsbuketten ud med en festlig mandagsbuket eller turde kombinere uventede farver med hinanden. For Byon er alle veje rigtige, og gennem deres produkter skal du finde glæde og mod til at give dit hjem forskellige udtryk, der bringer følelser til live.

- Vi taler meget om,at man skal føle at man er en del af Byons verden, hvor alt er tilladt og hvor man tør træde ud af boksen, forklarer Beatrice.

- Jeg kan selv blive helt lyrisk over nye farvekombinationer, som jeg aldrig har set før, og jeg vil gerne have, at man føler, at intet er forkert, smørgul og rød er en magisk kombination til efteråret, griner Beatrice.

- Byon handler også meget om at fejre hverdagen, dække et pænt bord ved at investere i en dejlig dug og pæne servietter, de kan vaskes i vaskemaskinen så hvorfor kun dække et pænt bord til weekender og fester?

- Maksimer stemningen ved at gruppere flere lysestager, f.eks. med den nye Lara-serie, som fås i flere størrelser og farver.

- Tænk lidt restaurantstemning når du dækker bord, med masser af skåle og underkopper bliver hverdagens borddækning straks lidt sjovere, ligesom restauranter i dag forsøger at skabe en følelse af hjemlighed, forklarer Beatrice.

- Vores nye Kai-fad, der er formet som en fisk, giver et strejf af farve til hele bordet med sine små rødkålsfødder og er en sjov detalje på bordet.

- Gem heller ikke blomsterbuketten til fredag, køb en mandagsbuket, som du kan nyde hele ugen i stedet.

Se mere

Fall in love & fremtidige trends

Byon er mærket uden regler, som med passion og lyst giver os farver at forelske sig i, detaljer der fanger vores øjne, og et hjem, hvor hverdagen bliver til en fest. Hver ny kollektion er som en pakke som nysgerrige fingre gerne vil åbne, fuld af overraskelser og altid med garanti for glæde. Så hvad er der i vente i dette års efterårskollektion og hvilke kommende trends taler mærket om?

- Vi kommer til at byde på en masse "kærlighed og lidenskab", fordi temaet for efterårskollektionen hedder "Fall in love with Byon", siger Beatrice med et smil.

- Frem for alt ser vi en masse kærlighed og lidenskab i form af at tage sig af hinanden, men også at det handler lidt om "power" som kommer meget til udtryk gennem den røde farve i kollektionen. Farven rød kan være sød i et hjerte, lidenskabelig i varmen, men også gøre sig gældende i form af power, som vi gerne vil inspirere til.

- Vi ser også meget farvet glas, som Opacity-serien, der giver den der lidt mystiske følelse, når man drikker af farvede glas, forklarer Beatrice.

- Kunstglas som den store Corallo-vase, hvor man kan mærke strukturen og formen, hvor det er mundblæst, meget solidt og tungt.

- Vi tror stadig meget på festligheder, på at opmuntre til fejring og hverdagsluksus.

- Kollektionen handler i høj grad om at fejre hinanden, som et stort kram, siger Beatrice og griner.

- Når det gælder fremtidige trends, siger jeg farve! Det føles godt at sige, at vi måske er et farverigt mærke, men jeg synes, det er sjovt, at der fortsat er mange farver.

- Vi tror også på uventede former, kontraster i form af mat og blank, blødt og hårdt, fortsætter Beatrice.

- Så tror jeg at den beige der har været populær i et par år nu vil blive erstattet af grå, som vil komme tilbage igen. Måske ikke i et helt hjem, men snarere i form af accenter.

- Vi ser også symboler komme meget, vi har mange hjerter i vores kommende kollektion, men jeg ser også citater, skaller og symboler snige sig mere og mere ind, ting der gør os glade og giver os varme.

Og fremtiden for Byon, hvad kan vi forvente?

- Jeg tror at I kan forvente at se os lidt mere internationalt, mere i vores rette element. Jeg tror også at I vil se endnu flere farver, former og uventede objekter, men frem for alt vil I se meget mere af os på alle måder, slutter Beatrice med et smil.

Josefin Beijer
Skribent

UDFORSK MERE FRA BYON

SKANDINAVISK DESIGN TIL DIT HJEM
Nordic Nest AB (org. Nummer 556628-1597) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Sverige. Mail: info@nordicnest.dk
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB