★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT
Trygge køb - 60 dage fortrydelsesret
Bliv medlem og få 500p i velkomstbonus
Medstifter og Creative Director duo Mette & Rolf Hay
Etableret i Danmark i 2002 var HAY på udkig efter nye og innovative måder at imødekomme de skiftende behov i den moderne verden. Med grundtanken om, at godt design er alles ret, satte grundlæggerne og de kreative direktører Mette og Rolf Hay sig for at "skabe moderne møbler, belysning og tilbehør til det moderne liv med nogle af verdens mest talentfulde, nysgerrige og modige designere", siger Mette, men der var en afgørende forskel - prisen skulle være mere tilgængelig end branchens standarder.
HAY har altid stræbt efter at gøre godt design tilgængeligt for det bredest mulige publikum, og vores mission er uændret i dag.
Det er denne filosofi, der adskiller HAY fra andre designbrands, det er en holdning, der får HAY til at føles særligt indbydende og produkterne, ja, de taler for sig selv.
HAYs designfilosofi strækker sig til at skabe produkter til de skiftende behov i hverdagen. Udviklingen er ofte subtil og knap nok mærkbar, men de sidste par år har medført mange ændringer i den måde, vi bruger vores bolig på.
”Da vi startede HAY for 20 år siden, ønskede vi at bygge bro mellem hjem og arbejde i den forstand, at vi ville skabe produkter, der kunne fungere i begge miljøer. Det var en del af, hvad HAY har været fra begyndelsen, og med folk, der arbejder hjemmefra mere end nogensinde, er det endnu mere relevant i dag", siger Mette.
Denne holdning bliver krystalklar, når vi kigger nærmere på HAYs sortiment. Produkterne er eklektiske og varierede, fra de farvestrålende kasser til opbevaring af dine vigtige dokumenter til stempelkanden til din morgenkaffe. Fra sofaer til papirkurve - der er ingen produkter, der ikke kan gentænkes af HAY's designere.
Tilføj en sjat farve til dit hjem med sortimentet af Bonbon lampeskærme
Mette er ansvarlig for at have tilsyn til virksomhedens tilbehørskollektion. En af de første tilbehør som virksomheden producerede, var Kaleido bakken i samarbejde med den svenske designer Clara von Zweigbergk, fortæller hun.
[Kaleido-bakken] var et produkt, der havde det hele: HAY's DNA. Den er farverig, legende, smuk og nyttig.
"Bakkens alsidighed betyder, at den kan bruges som en bakke til smykker, skrivebordsartikler eller bare som en dekorativ genstand." Siger Mette. "I dag er Kaleido bakken stadig lige så populær som da den blev lanceret, og vi er glade for at vi for nylig har lanceret den i en række nye farver. Vi tror på at et godt design tåler tidens tand, og det har Kaleido-bakken gjort" fortsætter hun. Vi kan se denne tilgang til gammelt design i store dele af HAY's sortiment, og kollektionerne føles som en moderne hyldest til de store designperioder.
HAY har et kollektiv af nogle af verdens førende designere, der henter inspiration fra kunst, arkitektur og mode til at skabe deres unikke kollektioner.
Vi har ikke en plan for, hvordan vores designproces hos HAY ser ud og sådan vil vi gerne have det, så vores kollektioner kan udvikle sig organisk, siger Mette.
Farver er blevet symbolisk for HAY, men de er bestemt ikke allestedsnærværende i hele sortimentet. "Når vi arbejder på en kollektion, anvender vi farverne omhyggeligt - hvert produkt betragtes som sit eget og får sin egen farve", siger Mette.
"I nogle tilfælde starter det med et møde, andre gange med en briefing, og nogle gange med et tilfældigt møde... ” fortsætter hun. HAYs filosofi er baseret på at skabe produkter, som deres kunder har mest brug for, men som også er originale og helt sikkert smukke. Denne organiske designproces giver dem frihed til at gøre netop dette.
HAY sortiment er et kalejdoskop af farver, legende former og forskellige teksturer. Der er et sanseligt element i HAYs design, produkterne er indbydende og opfordrer beundreren til at samle dem op, vende dem om og opleve alle aspekter. Der er en vis åbenhed over at placere ting i sit hjem som tigger om at blive taget op og leget med, men hvad betyder et velkommende hjem for HAY?
"Der er så mange faktorer, der bidrager til et indbydende hjem, men det vigtigste er personlighed. Naturligvis er farver i et hjem meget vigtige for mig. Jeg tror, at når man kan se, hvordan folk har samlet og tilføjet forskellige genstande og møbler i deres rum over tid, så er det det, der gør et hus til et hjem." Siger Mette.
Så farver kan få et hus til at føles mere indbydende, men typisk skriger skandinavisk interiørdesign ikke af farver. Tiderne skifter dog, og dette forår har f.eks. handlet om pasteller. HAY er helt sikkert et af de mest farverige og legesyge skandinaviske designbrands derude. Mette har nogle råd til os, når det gælder om at få lidt mere farve ind i vores liv:
Jeg vil altid sige: Vælg bare det, du kan lide. Personlighed er det, der giver farve.
Komplimenterende pastel farver og perfekte legende former are synonymt med HAY.
HAY gentænker hverdagsting for at skabe et indbydende retroindtryk.
HAY's tilgang til design er unik. Fra den omhyggeligt udvalgte farveskala til de hverdagsgenstande der inspirerer dem. Deres designfilosofi kan mærkes gennem hele sortimentet, men det, der er tydeligst af alt, er den passion og forbindelse de har med de ting de designer. Det er denne passion for design og innovation, der er nøglen til HAYs verden.
Fotografi: Angeliqa Daldorph, HAY; Styling: Linnéa Axelson & Angeliqa Daldorph