Design House Stockholm har fra starten været opsat på at skille sig ud som et forlag frem for en konventionel producent af design, men hvad vil det sige at være et designforlag frem for en producent?
Siden 1992 har vi budt ind og inviteret nye og kommende såvel som etablerede og dygtige designere til at samarbejde med Design House Stockholm.
Metoden er at bruge flere 'designscouters' fra DHS, som er på udkig efter nye, innovative og inspirerende designs. "Mange af vores designikoner som Step-stigen, Knot-puden, Block bordlampen, Björk tæppet blev født i designernes atelierer. Vi fandt Knot-puden under et besøg i flere designstudier i Reykjavik på Island for mange år siden", siger Anders Färdig, grundlægger af Design House Stockholm.
I samarbejde med et dygtigt team af producenter og deres håndplukkede designere forsøger DHS altid at skubbe grænserne for design:
"Vi er konstant på udkig efter nye ideer fra kreative mennesker, som kan udforske kerneværdierne i skandinavisk design" siger Anders.
Målet er at udgive innovativt design med et primært fokus på funktionalitet og et øje for de små detaljer. Sekundært til dette er "bæredygtighedsprincipperne, som gennemsyrer hele virksomheden". Alt fra produktlevetid til kunde- og leverandørforhold vurderes nøje, så DHS kan give os tidløst design af høj kvalitet, der holder år efter år.
Med en samling af designere fra hele verden ser Design House Stockholm skandinavisk design fra et æstetisk perspektiv, som noget mere filosofisk end fra et geografisk perspektiv.
Selvfølgelig er der visse aspekter, der understøtter skandinavisk design, såsom høj kvalitet og en følelse af tidløshed, men DHS mener ikke, at disse produkter behøver at være designet af en skandinavisk designer for at blive betragtet som skandinaviske.
Design House Stockholm brænder for kvalitet og tidløshed, men samtidig for personlighed og attitude - design med en søgen efter både den indre ånd og de ydre former. Vores design kan være uventet og udfordrende, det kan overraske, men vil altid skabe en følelse af luksus midt i hverdagen. Vi kalder det designpoesi.
Og endelig, så er vi her på Nordic Nest selvfølgelig altid interesserede i at høre, hvad et hjem at elske betyder for de brands, der er med til at skabe dit...
"Et hjem at elske er et hjem med ting der gør dit daglige liv behageligt, men også ting der minder dig og din familie om episoder uden for dit hjem. Et hjem at elske er et hjem, der fortæller hemmeligheder om den person der bor der" - det er, hvad Anders Färdig mener.
Foto: Angeliqa Daldorph, Design House Stockholm