★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT
Trygge køb - 60 dage fortrydelsesret
Bliv medlem og få 500p i velkomstbonus
Det finske glasværk Iittala startede i en landsby af samme navn i 1881 i det sydlige Finland. Fabrikken er stadig i brug den dag i dag, og det er nemt at forestille sig, hvordan arven og grundlaget for finsk glasdesign lever videre i væggene. Håndværkets ånd har aldrig forladt glasværket eller Iittala og selvom kollektionerne med tiden er blevet udvidet til også at omfatte keramik, stål og tekstiler, er Iittalas hjerte stadig i glas. Iittalas kommercielle gennembrud kom med funktionalismens fremmarch og pionerer som Alvar og Aino Aalto, Kaj Franck og Tapio Wirkkala. Iittalas nye identitet er en fejring af deres oprindelse med inspiration hentet direkte fra arkiverne:
"Da jeg tiltrådte min stilling, førte min intuition mig først direkte til arkiverne. Jeg læste en masse om Iittalas historie og fordybede mig i historierne bag designikonerne. Det blev tydeligt, at brandets grundlæggende ånd var denne eksperimenterende, energiske og dristige tilgang til design og kultur. Det tætte samarbejde mellem designere, kunstnere og håndværkere skabte det unikke og originale designsprog, som vi nu forbinder med Iittala og finsk design generelt," siger Janni Vepsäläinen, der er navnet bag det nye Iittala, og som startede som ny kreativ direktør i 2023.
Janni Vepsäläinen har været den Creative Director hos Iittala siden 2023 & er navnet bag det nye Iittala.
Håndværk & glass produktion siden 1881.
Når rød bliver til gul, sætter vanemennesket i dig pludselig spørgsmålstegn ved alt. Hvad er Iittala uden det røde symbol? Når det første chok har lagt sig, bliver det meget tydeligt, at Iittala stadig er, hvad Iittala altid har været - finske glasmestre, der har været pionerer inden for glasfremstilling siden 1881. Bare klædt i en lidt dristigere indpakning.
Om noget fremhæver Iittala sin arv endnu tydeligere.
Det kræver en vis mængde mod at tage et elsket ikon, som er så fast forankret i folks bevidsthed, og ruske op i dets udtryk. Det er netop med denne dristighed, at Iittala 2.0 tager form. Glem det røde symbol, midtpunktet i det nye Iittala er en forfriskende blanding af håndværk og den næste generation af glasdesign.
"Fireyellow, som vi har valgt at kalde den [farven på det nye logo], er farven på smeltet glas, når det forlader ovnen, klar til at blive støbt i en ny form. Farven repræsenterer glæde, energi og kreativitet. Hvilken anden farve kunne være mere passende for et så energisk brand som Iittala?" Udbryder Janni, da hun taler om den nye visuelle identitet.
Janni Vepsäläinen har en solid baggrund i modeverdenen, hvor hun har arbejdet for Alexander McQueen, Givenchy, Simone Rocha og The Row. Hun står også bag den nu virale strikkede cardigan for JW Anderson, som blev båret af Harry Styles og inspirerede tusinder til at strikke deres egne cardiganer under pandemien.
For mig er Iittala en noget revolutionerende kraft i den kreative branche. Vores mest ikoniske design balancerer mellem avantgarde og mainstream, og det er for mig det helt rigtige, siger Janni.
Den indflydelse, som modeindustrien har haft på det nye Iittala er tydelig at se. Pludselig ser vi på kære favoritter som Kastehelmi og Savoy-vasen med nye øjne, samtidig med at vi bliver præsenteret for nye produktlinjer, der fortsat repræsenterer den kreativitet og dristighed, som altid har kendetegnet Iitala. Så hvad kan vi ellers forvente af Iittala i fremtiden?
Forvent det uventede, siger Janni.
"Kernen i Iittala er denne lidt avantgardistiske og næsten rebelske design etos. De mest unikke designklassikere blev født ud af eksperimenter og udforskning. Vi ønsker at fortsætte ned ad denne vej og være et dristigt og fremadrettet designcentrum, der ikke er bange for at udfordre status quo. Det betyder, at vi sætter kreativiteten i først og skubber til grænserne for håndlavede materialer. Vi vil fortsætte med at samarbejde med kreative, kunstnere og brands, der deler samme etos. Vi ønsker ikke kun at skabe produkter, men også kulturelle oplevelser og samtaler Iittala er et kreativt univers," fortsætter Janni.
Det nye Iittala undskylder ikke sin tilstedeværelse, men tager i stedet et selvsikkert skridt fremad - klar til at sætte standarden for nordisk glasdesign i 2024.
"Jeg vil læne mig op ad mærkets finskhed, yderpunkterne i naturen og den finske mentalitet, men også de urbane toner der skaber en perfekt kontrast mellem det harmoniske og det skæve. Jeg forsøger altid at finde de overraskende kontaktpunkter i kontrasten. Jeg mener, at det mest interessante kreative arbejde udspringer af en blanding af forskellige kulturelle referencer. Jeg er inspireret af alt muligt fra subkulturer til musik og natur. Det er en endeløs udforskning for mig." forklarer Janni.
Dette millennial forfatterhjerte vil gerne sige, at det nye Iittala er cool, en man har lyst til at "hænge ud" med. TikTok-generationen vil rulle med øjnene over den analogi, men jeg tror, vi alle kan blive enige om, at det nye Iittala tilbyder noget for alle. Deres kreative univers er netop det, et univers af muligheder og endeløs udforskning - men frem for alt et univers af nordisk håndværk, der siden 1881 har været en grundsten for hvordan nordisk design opfattes i verden. Iittala var og er stadig en kraft af fint design, der udfordrer normerne og skubber til grænserne. Grundlagt i håndværk.
"Jeg tror også, at det er naturligt for os mennesker at søge skønhed i det håndlavede. Vi længes efter oplevelser i det virkelige liv. Glaspustning kræver, at man er i nuet og kun fokuserer på det smeltende materiale, man arbejder med. Det er et magisk øjeblik!" afslutter Janni.
Fotografi: Iittala