★ ★ ★ ★ ★ 4.5 / 5 TRUSTPILOT

Trygge køb - 60 dage fortrydelsesret

GRATIS FRAGT OVER 499 KR*

Bliv medlem og få 500p i velkomstbonus

Log ind

BLACK WEEK 10-70% rabat på næsten alt*

Inspiration & Tips/Reportage/Historien om Hilken
Dæk et festligt bord - med Hilke og Ninfea Alta-lysestagerne i messing.

Skønheden i det dækkede bord - historien om Hilke

Hilke Collection er kendt for sit elegante designsprog og sine detaljer, der indbyder til at forbedre vores øjeblikke sammen - svensk design med italiensk puls. Kernen i det hele er Giovanna Hilke, CEO og grundlægger, som valgte glæden i livet og derefter byggede sin egen historie.
torsdag den 17. oktober 2024
Del artiklen
Grundlægger Giovanna Hilke sidder ved et bord og kigger til siden. I hånden holder hun Lignano Sabbiadoro-koppen fra Hilke Collection.

Giovanna Hilke, grundlægger og CEO af Hilke Collection.

DEN KREATIVE GNIST BAGOM HILKE

- Jeg kan ikke sige at jeg gik ind i muren i 2018, jeg løb snarere lige igennem og landede i noget andet på den anden side.

Fem minutter med Giovanna Hilke, og man kan ikke undgå at blive revet med af hendes tilsyneladende ubegrænsede energi. Samtalen er vittig, humoren sarkastisk og varmen ægte. Denne gang mødes vi over videoopkald, men luk øjnene og så er det som at sidde sammen med en god ven, hjemme i stuen med en kop te i hånden. Helst i en farverig Hilke-kop.

Når hun fortæller om de begivenheder, der i 2018 fik hende til at beslutte sig for udelukkende at fokusere på det der gav hende energi, er det som at holde et spejl op for en hel generation af kvinder, der forsøger at få deres liv til at passe ind i 24 begrænsede timer.

- Jeg valgte at fokusere på det der var sjovt, og det var Hilke Collection, siger Giovanna.

Pynt dit sidebord med Hilke, for eksempel med Amico-vasen og Alto Basso-lysestagen.

Hilke startede ikke med omfattende analyser og store planer, men blev født ud af nysgerrighed og en kreativ gnist.

- Jeg har altid været kreativ, siger Giovanna. Jeg har skrevet digte, malet og så elsker jeg bare at udforske nye idéer.

Giovanna, som er svensk-italiensk, startede sin karriere som maskiningeniør, men livet tog en ny retning, da hendes hobby med at lave lysestager af kobberrør tog fart efter at hun havde lagt dem ud på de sociale medier. Lysestagerne blev en øjeblikkelig succes, og det der startede som en hobby, voksede hurtigt til en forretning. Venner og fremmede kontaktede hende for at få en chance for at købe hendes produkter.

- Vi kørte rundt og solgte dem, og jeg tænkte: 'Hvor ville det være sjovt at sælge ting, jeg har designet!' Sådan opstod ideen om en onlinebutik.

Den første kollektion var en blanding af Giovannas egne designs og produkter fra andre mærker, som blev opbevaret i en lejlighed der hurtigt blev til et provisorisk lager.

Som tiden gik voksede min interesse for interiørdesign.

- På et tidspunkt tog jeg til Formex, hvor jeg aldrig havde været før, og derefter sagde jeg til min mor at jeg ville være indretningsarkitekt. Og hun sagde: "Jamen, så sig dit job op", hvortil jeg svarede at jeg ikke havde nogen plan, og hun sagde: »Og hvad så?«. Så jeg tog direkte hjem, sagde mit job op og tog hjem til min mand i vores nyindkøbte hus og fortalte ham at jeg havde sagt op.

VENDEPUNKTET

Selvsikker? Ja. Frygtløs? Jep, det er Giovanna. I 2015 tog Hilke Collection endnu et stort skridt fremad og åbnede sin første fysiske butik. Det blev Giovannas platform til at lancere Hilke Collection, som vi kender den i dag. Et af de første produkter, Alba-lysestagen, er stadig en elsket del af kollektionen. I denne periode blev Hilkes signaturmotiv, Anima Gemelia, som betyder "tvillingesjæl", også født - et dybt personligt emblem, der er inspireret af Giovannas følelsesmæssige rejse.

- Hilke er ikke bare et brand, det er min måde at udtrykke mit liv og mine følelser på. Jeg har et had-kærlighedsforhold til vores logo. Jeg skabte det da jeg mistede min far, og jeg var så vred over at han aldrig fik set hvad jeg byggede.

- De der ikke ved det, ser kun en lysestage der hedder Tutti, men det var min fars efternavn, siger Giovanna, og et øjeblik stopper hun op. Pludselig flyder ordene ikke længere ud af hende.

- Vi har en Mumi-samling nu, som er baseret på historien om at faren er væk, han er forsvundet. Den historie tog meget af mig. Jeg jagtede altid min fars anerkendelse da han levede, han arbejdede meget, og i bogen leder de efter faren - og de finder ham. Men min far gik bort.

- Det er derfor vi har italienske navne til alt, for jeg vil gerne holde mig til den del af min historie, siger Giovanna, og et øjeblik tager vi begge to en dyb indånding.

- Hilke er mig, siger hun og smiler til kameraet.
Men Hilke Collections vej fremad har ikke været uden udfordringer.

- Det var kaos, vi havde ikke tid til at opfylde alle ordrerne og så kom der en leverance med defekte produkter, som vi ikke kunne sælge. Vi sad dag ud og dag ind og samlede, polerede og forsøgte at redde produkterne - og på en eller anden måde lykkedes det. Det fik os til at skifte fabrik og komme stærkere ud af det.

Hilke har skabt en smuk indgraveret kande med Mumi-motiv, som du her kan se foran den særlige gaveæske, den kommer i.

Kommer snart.

Kommer snart.

EN PERSONLIG REJSE, AFSPEJLET I HVERT PRODUKT

Fra 2011 til 2018 fik Giovanna og hendes mand tre børn, og deres egen familiekonstellation er en konstant kilde til inspiration - sammen med hendes italienske arv.

- Vi er i Italien hvert år, og jeg finder inspiration i bygningerne, skoven, strandene og miljøet. Efteråret [i Sverige] er særligt inspirerende for mig - jeg elsker skoven, duftene, den friske luft og farverne. Det er der jeg føler mig mest kreativ.

Den stærke forbindelse til naturen og årstiderne kan faktisk ses i Hilkes æstetik, hvor tidløs elegance møder subtile årstidsnuancer. Denne personlige forbindelse betyder, at hvert Hilke produkt tilbyder mere end bare design. Når du køber en Hilke-lysestage, køber du hele historien bag den - de tanker, den omhu og de hænder, der har skabt den. Hilke er et brand der er grundlagt på at finde sin egen vej.

- Mange tror at jeg elsker at være i centrum, og at jeg altid har været populær, men sådan har det aldrig været. Jeg blev mobbet og måtte gå mine egne veje. Jeg har altid villet gøre mine egne ting, og det er ikke særlig svensk, så det var hårdt da jeg var yngre. På den måde er Hilke mere end et brand - det er min måde at udtrykke mit liv og mine følelser på.

SKØNHEDEN I ET DÆKKET BORD

Kærligheden til fællesskab og fælles måltider er kernen i Hilkes kollektioner.

- Jeg er 25 % italiener, og jeg elsker at lave mad og være vært for folk. Vores slogan handler om 'skønheden ved et dækket bord' - det handler om at skabe fællesskab, få folk til at føle sig elskede og velkomne. Det er den italienske side af Hilke, siger Giovanna.

Denne filosofi gennemsyrer hvert eneste produkt: den bløde messingoverflade på Amico-vasen, de elegante linjer i Tuti-lysestagen og porcelænet der er designet til at bringe folk sammen. Det handler ikke kun om funktion - det handler om følelse.

- Når du går forbi et Hilke-produkt, skal det få dig til at smile, fordi du ved at det er håndlavet med omhu.

ET GLIMT AF FREMTIDEN

I dag drives Hilke af et lille, men dynamisk team, der arbejder med passion og en stærk vision for fremtiden. Når Giovanna ser fremad, ser hun Hilke fortsætte med at vokse med en fremtid, der rækker ud over hendes personlige engagement.

- Virksomheden skal kunne fortsætte uden mig og nå længere, end jeg alene kan føre den. Om 10 år? Jeg ved, at vi vil være større, men præcis hvordan det ser ud - det må vi se.

FORHØJET STUNDER

Uanset om du dækker op til en stille middag derhjemme eller til en stor sammenkomst, inviterer Hilke Collection dig til at forbedre hvert øjeblik. Porcelænet, vaserne og lysestagerne er mere end bare genstande - de er ledsagere i skabelsen af meningsfulde øjeblikke. En passende beskrivelse af et brand, der stræber efter at skabe produkter ikke bare til i dag, men til hele livet.

Med hver eneste messingdetalje og omhyggeligt designede produkt formidler Hilke-kollektionen varmen fra en italiensk familiemiddag og inviterer dig til at føle dig velkommen og elsket for den du er. Kan du overhovedet beskrive det med tre ord?

- Åh nej, det er så svært. Hvad synes du selv? spørger Giovanna mig.

Pludselig virker spørgsmålet svært, men tidløst, elegant og personligt dukker op i mit hoved. Men da jeg lægger på efter en times samtale, dukker et andet ord op: glød.

Arijana Rosso
Forfatter

SE ALT BORDDÆKNING FRA HILKE

Se mere
SKANDINAVISK DESIGN TIL DIT HJEM
Nordic Nest AB (org. Nummer 556628-1597) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Sverige. Mail: info@nordicnest.dk
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB